Projektový den – kyberšikana

[SinglePic not found]Ve středu 17. října proběhl na naší škole projektový den na téma: „Kyberšikana a nástrahy internetu“, zúčastnil se ho celý druhý stupeň. Každá třída měla připravený bohatý program na téma, které je v současné době velmi aktuální a je důležité o něm diskutovat. Děti používají moderní technologie denně a je více než nutné, aby věděly nejen o jejich pozitivech, ale i o hrozbách a nebezpečí, které s sebou Internet a jiné komunikační prostředky přináší.

6. třída

6. třída začala projektový den povídáním o tom, co znamená slovo kyberšikana, jaké jsou rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou. Děti samy uváděly příklady, které slyšely od známých nebo je viděly na internetu. V závěru první hodiny si děti udělaly test „Ujíždíš na internetu?“ a s potěšením jsme zjistili, že tento problém nikdo ze třídy zatím nemá.

V dalších hodinách děti postupně vyplňovaly připravené pracovní listy a zároveň jsme společně diskutovali na další témata. Přínosný byl rozhovor o ceně věcí, které děti mají nebo by je chtěly mít. Zamýšleli jsme se společně nad tím, zda je důvod k šikaně to, jestli má někdo drahý mobil nebo lepší počítač.

Velice zajímavé téma bylo o ochraně soukromí každého z nás, vysvětlili jsme si rozdíl mezi hmotnými a nehmotnými věcmi. Děti si na jednoduchých příkladech uvědomily, že hmotnou věc si můžeme vzít zpět, kdežto jakoukoli informaci, kterou zveřejníme, už zpět vzít nelze. Také jsme společně tvořili bezpečné heslo k internetovým aplikacím. Nezapomněli jsme ani na mobilní telefony, seznámili jsme se s funkcí GPS a se službou zaměřenou na zjištění polohy (LBS). V závěru dopoledne jsme shlédli film „Seznam se bezpečně“, který varuje před nebezpečím internetu. Celý projekt jsme ukončili diskusí o filmu a společným vytvořením malé výtvarné prezentace, kterou jsme vyvěsili na nástěnce na chodbě.

7. třída

Žáci 7. třídy se s tématem projektového dne seznámili netradičně. Při první hodině si ve skupinkách vylosovali neznámá jména a pomocí internetu poznali a zpracovali příběh. V průběhu druhé hodiny seznámila každá skupina ostatní spolužáky se svým příběhem. Dohromady se žáci seznámili s osmy příběhy obětí kyberšikany. Při třetí hodině proběhla diskuze nad kyberšikanou. Společnými silami jsme dali dohromady co všechno pod kyberšikanu patří a žáci se sami snažili vymyslet, jak se můžeme proti jednotlivým útokům bránit. Při čtvrté hodině žáci viděli film „Seznam se bezpečně II“. V průběhu poslední páté hodiny žáci opět ve skupinkách vypracovali přehledové listy k jednotlivým kyberútokům. Naše přehledové listy případy kyberšikany (pdf) a kyberšikana – jak se bránit (pdf) si můžete prohlédnout na stránkách školy – záložka „pro rodiče“.

8. třída

Žáci 8. třídy začali den diskusí na dané téma, sami vytvořili definici kyberšikany, seznámili se s rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, sepsali na tabuli důvody, příčiny i důsledky kyberšikany. Na ukázku si přečetli dva krátké příběhy a navrhli řešení případů. Na závěr hodiny našli ve dvojicích klady a možné hrozby různých technologií (mobilní telefon, sociální sítě, chaty atd.)

Druhou hodinu byli rozděleni do menších skupinek proto, aby na Internetu vyhledali konkrétní příběhy obětí kyberšikany ve světě, které ve většině případů skončili smrtí. Měli za úkol příběhy upravit do zajímavé formy, přiložit obrázek a shrnout je.

Třetí hodina byla věnována promítání filmu „Seznam se bezpečně II.“ Film byl zaměřen nejen na kyberšikanu, ale především na to, jak se bezpečně na Internetu seznamovat, jak bezpečně komunikovat a čeho se vyvarovat.

Ve čtvrté hodině si žáci vytvářeli koláž, která by dokázala shrnout všechny získané poznatky. Zapojili svou fantazii, výtvarné a grafické umění tak, aby výsledný plakát mohl být užitečný i pro další děti ve škole. Plakát bude vyvěšen na školní chodbě.

9. třída

„Deváťáci“ mají s používáním moderních informačních technologií bohaté zkušenosti, proto byl celý projektový den zaměřen na facebook a další sociální sítě, především na nebezpečí spojená s jejich využíváním. První část projektu žáci věnovali přípravě a vyhledávání potřebných informací, druhou část pak vizualizaci a zpracování svých nápadů. Výstupem celodenního projektového dne byl plakát, který znázorňuje facebookovou stránku a varuje před různými hrozbami, které facebook ukrývá.

[Gallery not found]